Radoslav Pavlović, direktor Кulturnog centra Srbije u Parizu, u kome je izložena postavka o stradanju Srba tokom NATO bombardovanja, naredio je da se ova postavka ukloni zbog posete oficira NATO-a, tvrdi Nataša Pejin, koordinator za odnose sa medijima u ovoj ustanovi.
Nalog o uklanjanju izloženih slika, kako je prenela Pejin Pavlovićeve reči, stigao je iz naše ambasade u Parizu, pod izgovorom, kako Pejin ponovo citira direktora Centra, „da oficirima NATO ne bilo neprijatno“ na prijemu koji je trebalo da bude organizovan 25. marta u 18 časova.
Reč je o izložbi koja je usred Pariza postavljena povodom 20 godina od početka NATO bombardovanja, čiji su autori naši poznati slikari Vladimir Veličković i Biljana Vilimon. Ova umetnica je takođe za „Blic“ potvrdila da je do skidanja slika došlo.
Međutim, ko je tačno doneo odluku, šta su konkretni razlozi, da li je to od predstavnika Srbije u Parizu traženo, ili su sami želeli da se dodvore i preduprede eventualne neprijatnosti, još su pitanja bez odgovora.
Na njih delimično, na svom Fejsbuk nalogu, odgovara Pejin, zahvaljujući čijoj objavi je ovaj skandalozan postupak dospeo u javnost.
Кako je opisala, izložba Biljane Vilimon i Vlade Veličkovića „Srbija 1999. – 20 godina posle – Dok su padale bombe“, otvorena je 23. marta, ali su platna samo dva dana nakon toga „nestala“ sa zidova.
– Platna Biljane Vilimon su urolovana, dokumentarne fotografije koje su deo izložbe takođe, slika Vlade Veličkovića je ostala u prizemlju galerije – napisala je Pejin, koja je pojasnila da je juče po dolasku na posao zatekla prazne zidove.
Prazni zidovi, slike urolane i sklonjene
Pojasnila je i da se tada u Кulturnom centru srela sa direktorom Radoslavom Laletom Pavlovićem, koji je rekao da se u ovom objektu održava prijem i da je iz srpske ambasade u Parizu dobio nalog da se slike skinu.
– Rekla sam mu: Vi Lale Pavloviću učestvujete u strašnoj sramoti i poniženju Srbije i srpskih žrtava i treba da vas je sramota. Odbijam da učestvujem u ovome, a što se koktela tiče, u ovakvim uslovima, ni čašu hladne vode neću izneti nikome. Otišao je bez reči – napisala je Pejin.
Pojasnila je i da je pred početak te konferencije momak iz organizacije došao kod nje u kancelariju i doneo sve kataloge izložbe koji su bili u galeriji, sa pitanjem gde da ih skloni jer „ne sme ništa od toga da se vidi u sali“.
https://www.facebook.com/natacha.pejin/posts/10215745393321431
– Odbila sam da na bilo koji način učestvujem u toj sramoti u Srpskom kulturnom centru gde se ponižava Srbija, umetnici koji izlažu i žrtve bombardovanja 1999, a da kao vrhunac poniženja to sami Srbi organiziju! Napustila sam kancelariju pre dolaska zvanica – navela je Pejin.
Podjednako iznenađena ovim što se desilo u Parizu je i Biljana Vilimon, jedna od autora izložbe, koja za „Blic“ kaže da je o ovome niko zvanično nije obavestio, već da je saznala posredno.
– Sve to pokazuje da smo potpuno bez samopoštovanja. Ne znam da li je ideja bila da se poštede oni koji su učestvovali u bombardovanju, a mi što smo ga preživeli, nema ni veze. Sve mi to izgleda potpuno sumanuto. Uostalom, ne znam šta ima da se krije jer se nama bombardovanje desilo – priča Vilimon, istakavši da ne zna ko je uopšte došao na ideju da ukloni platna.
Кako je pojasnila, ona i Veličković jesu autori izložbe, a njen vlasnik je Istorijski muzej Srbije, u kome je ona bila izložena prošle godine, sa idejom da gostuje po Evropi i svetu, i da se javnost upozna sa onim što se na ovim prostorima tokom bombardovanja dešavalo.
– To su stvari koje ne treba da se zaborave. Ideja nije bila da se izložbom vređa bilo ko, već je rep o opomeni. Na kraju, ispada da mi svojim postupcima sami sebe vređamo – rekal je Vilimon, govoreći o potezu Кulturnog centra u Parizu.
Pejin: Sad su smislili da nisam kompetentna
Nataša Pejin, koja je javnost i obavestila o dešavanjima u srpskom Кulturnom centru u Parizu, na kraju posta u kome je opisala dešavanja u vezi sa izložbom, navela je i da od 31. marta više neće raditi u toj instituciji.
Razlog tome je, kako je navela, jer su nadležni, nedavno, posle godinu i po dana njenog rada, ustanovili da „nema kvalifikacije niti kompetencije za to radno mesto“.
– Sad i ja vidim da nemam – zaključila je ona.
Direktor Centra se umalo potukao sa ambasadorom
Podsetimo, direktor Кulturnog centra Srbije u Parizu i pre godinu dana našao se u žiži javnosti, takođe u negativnom kontekstu.
Кako se pisalo u aprilu 2018., Pavlović već duže vreme ima lošu saradnju sa ondašnjim ambasadorom Srbije Rajkom Ristićem, a netrpeljivost je kulminirala kada je u svađi Pavlović prevrnuo radni sto jer mu je ovaj, preneli su mediji, opsovao majku.
Zbog tih dešavanja između srpskih predstavnika u Francuskoj, Кulturni centar je bio jedno vreme zatvoren, a zbog sramote koju nanose zemlji koju predstavljaju, odlučeno je da obojica budu povučeni i vraćeni u Srbiju, što se do danas nije desilo.
Foto: Pixabay.com
Izvor: Blic.rs